Аналіз доцільності впровадження ОПП “Логістика. Управління ланцюгами постачання” від завідувача кафедри МЛ професора Крикавського Є.В.

Автор | 14/11/2022

Вітаю Всіх!

Буду вдячний, якщо наберетися терпіння і дочитаєте до кінця. Мова про останнє обговорення ОПП” Логістика. Управління ланцюгами постачання”. Дуже шкодую, що тоді трохи домінували емоції над здоровим глуздом, навіть зі сторони поважних професорів, зі сторони керівництва ІНЕМ нас запідозрили у пошуку додаткового навантаження, комусь подобається інша назва ОПП, хтось взагалі заздрить успіху кафедри МЛ. Бо наші спеціальності в тренді, але так завжди не було, було і 20 студентів лише на першому курсі. Чомусь мої колеги спец. Економіка, Менеджмент забули ті золоті часи, коли в коридорі на підписи дипломних проектів стояли сотні випускників з НКЦ, післядипломної освіти тощо, а в кафедри МЛ нуль. Але давайте по порядку.

1. Кафедра проект ОПП готувала майже рік, там все виважено, обґрунтовано та компетентно. Гадаю, не варто сперечатися, хто є в цій сфері найбільш компетентними, так само як найбільш компетентними в обліку є кафедра ОА чи у фінансах – кафедра фінансів. Якщо мислити по іншому, то для чого тоді відбувається спеціалізація підрозділів, тобто кафедр?

2. Щодо додаткового навантаження: всі НПП та навчально- допоміжний персонал, хто хотів, мають за внутрішнім сумісництвом 0,25 або 0,5 ставки викладача, є зараховані навіть з інших кафедр ІНЕМ. Тому це хибна точка зору дирекції ІНЕМ. Більш ніж впевнений, що кафедра МЛ вже стикається з кадровим голодом, адже значна частина перспективних, англомовних, “пишучих” переходять на неповну зайнятість.

3. Основна мотивація ОПП отримати “свого студента”, який свідомо вибрав фах логіста на ранній стадії. Переконаний, що потенціал таких є істотний. Ми зацікавлені, щоб серед них були сильні абітурієнти з високим рейтингом. Нажаль, після другого курсу кафедри отримує середній контингент, сильніші йдуть на інші кафедри, оскільки мають ці кафедри більші частки навантаження і плюс до того майже ручний розподіл менеджменту між кафедрами після другого курсу. І хоч на словах всі декларують наскільки важлива Логістика на сучасному етапі, а реально виділення квоти менеджменту кафедрі МЛ відбувається за залишковим методом, тобто чим більше ми приймемо на маркетинг, тим менше нам виділяють місць на логістику. Іншими словами, пряма демотивація активності щодо спеціальності Маркетинг. А відтак, мало студентів, середній рівень знань і відсутній контингент в магістратуру та аспірантуру. Але це шкідлива політика і для країни теж, зважаючи на архіважливе стратегічне значення логістики у сучасних умовах, в глобальній економіці.

4. Накінець, стратегічний аспект. Створення ОПП з логістики це елемент стратегії диференціації, адаптування освітніх послуг до очікувань абітурієнтів. Маркетологи як ніхто інший переконані у перспективності такої стратегії, адже це означає зміщення акцентів з продукту (стандартна освітня послуга з менеджменту, ефект масштабу, низькі витрати) на клієнта-абітурієнта ( диференційована освітня послуга). Тому ми будемо вітати, якщо поряд з нашою ОПП створено буде ОПП з менеджменту організацій та інноваційної діяльності, ОПП з менеджменту зовнішньо-економічної та митної діяльності, ОПП з менеджменту персоналу тощо. Переконаний, чим більше ОПП в університеті, тим вищий його потенціал.
Але це не означає, що мають прийматися не обґрунтовані рішення. Перед тим як вийти з пропозицією, кафедра МЛ вивчила кількарічий досвід Київської політехніки, Національного авіаційного університету, навіть Львівський торговельно-економічний університет цього року відкрив подібну ОПП. І в усіх випадках є істотний сукупний ефект зростання кількості зарахованих на спеціальності Менеджмент за диференційованими ОПП.Таку диференціацію ОПП варто було б запланувати на спеціальностях 051, 071, 072, використовуючи позитивний досвід Львівського Національного університету, КНЕУ, досвід польських ЗВО.

5. Хотів би застерегти від окремих ініціатив типу шантажу, щоб не дійти до абсурду, на кшталт: хочете мати свою ОПП, тоді ми створимо у спеціальності 075 Маркетинг ОПП ” Міжнародний маркетинг”, ще щось подібне. Створити ОПП можна, а звідки взяти забезпечення кадрове, наукові дослідження, статус у маркетингової середовищі? Так і кафедра МЛ може створити ОПП “Міжнародна логістика” в межах спеціальності 292 Міжнародні економічні відносини. Але ми до такої дурості не дійшли, бо переконані в достатній диференціації цих спеціальностей у початковому варіанті. Натомість, спеціальності 051 і 073 є коплексними, увібрали в себе цілий ряд колишніх окремих спеціальностей, зокрема, Логістику. І лише через диференціацію ОПП можна знівелювати негативний наслідок цієї комплексності (нагадаю, що головним мотивом було зменшення кількості спеціальностей), підвищити поінформованість, допасувати до очікувань абітурієнтів. Зрозуміло, що не забуваємо про витрати, передусім, години, тому в ОПП постаралися повністю зберегти статус-кво щодо перших двох курсів і чекаємо від колег пропозицій з наповнення ОПП інноваційними курсами.

З повагою та сподіваюся на розуміння!